Ondanks mooie verhalen over het bedienen van klanten met andere
beleggingsfondsen dan die van de huisbank, slijten Nederlandse grootbanken
het liefst eigen waar.
Postbank verkoopt vooral Postbankfondsen, ABN Amro doet het voornamelijk met
ABN Amro-fondsen en Rabobank distribueert vooral fondsen van dochter Robeco,
blijkt uit nieuw onderzoek van bureau Millward Brown.
Voeg daarbij het feit dat grootbanken ABN Amro/Fortis, ING en Rabobank direct
of via dochterbedrijven goed zijn voor driekwart van de totale fondsverkopen
in Nederland, en het plaatje is compleet.
Particuliere beleggers die snakken naar sterk presterende beleggingsfondsen
van buitenlandse vermogensbeheerders, zoals Fidelity, Skagen, Carmignac of
Vanguard, zoeken hun heil vooral bij fondsupermarkten SNS Funcoach en
Fundix, of online effectenhuizen Binck en Alex. Bij elkaar bestrijken deze
vier partijen krap vier procent van de Nederlandse markt.
Directeur Jeroen Vetter van SNS Fundcoach roept beleggers op zelf meer
verantwoording te nemen door huisfondsen te vergelijken met internationale
beleggingsfondsen. Dan zouden ze er gauw genoeg achter komen dat huisfondsen
van grootbanken vaak zwak presteren.
U vertrouwt er niet op dat adviseurs van grootbanken klanten onpartijdig
adviseren over de kwaliteit van huisfondsen?
"Het klantenbelang staat niet altijd voorop bij grootbanken. Blijkbaar
verdienen ze nog altijd meer met huisfondsen dan met het aanbieden van
fondsen van derden. Als je de prestaties van Nederlandse beleggingsfondsen
vergelijkt met die van buitenlandse fondsen, komen Nederlandse fondsen
echter zelden voor in toplijstjes. De Nederlandse grootbanken houden het
distrbutiemonopolie niettemin goed in stand."
SNS Bank, eigenaar van Fundcoach, verkoopt ook voornamelijk huisfondsen.
"Ik spreek namens Fundcoach, maar hier past wel een kleine nuance. SNS
Bank heeft de distributie zo opgezet dat klanten die vragen naar
buitenlandse fondsen worden doorverwezen naar Fundcoach."
Bij de nieuwe bankspaarregeling zie je opnieuw dat grootbanken alleen
huisfondsen aanbieden. Zou SNS Bank niet kunnen scoren met een
bankspaarproduct dat het brede fondsenaanbod van Fundcoach hanteert?
"We kijken er met belangstelling naar, maar de animo voor banksparen is
nog niet heel groot."
Uit het onderzoek van Millward Brown blijkt dat vooral ervaren, meer
vermogende beleggers fondsen vergelijken en scherp letten op kosten.
Betekent dit dat grootbanken huisfondsen vooral slijten aan onwetende
beleggers met een kleine buidel?
"Dat kun je niet zonder meer stellen. Wel is het zo dat de vraag naar
extra keuze bij beleggingsfondsen vooral van kritische en ervaren beleggers
komt. Ik was zelf ooit klant bij ABN Amro en heb Fundcoach in 2001 opgezet,
omdat ik niet de fondsen kon kopen die ik wilde hebben."
Fundcoach heeft een marktaandeel van één procent in Nederland. Hoe wilt u
de dominantie van de grootbanken op de fondsenmarkt doorbreken?
"We zijn afgelopen jaar tegen de markt in gegroeid en hebben nu ruim 35
duizend klanten. Belangrijkste is dat we willen laten zien dat het anders
kan, door beleggingsfondsen aan te bieden die anders niet in Nederland te
krijgen zijn. Bij de grootbanken heb je te maken met een gecensureerd aanbod."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl